Macaron med vispad ganache och svartvinbär, VEGANSK

    Av Lisa Dagnäs

    Helt växtbaserad macaron med söt och len vispad ganache med Amatika vit som får en perfekt syrlighet från svartvinbärsgelkrämen. Receptet är framtaget av Lisa Dagnäs från Svenska Konditorlandslaget.

    Hot white

    1. Blanda samman ingredienserna till hot white med visp och låt stå i kyl medan resten av ingredienserna vägs.
    Macaronbotten
    1. Blandas florsocker, mandelmjöl och 98 g hot white i en bunke med slickepott.
    2. Koka socker och vatten till 121°C och häll över den vispade hot white. Precis som att man skulle göra en italiensk maräng.
    3. Blanda samman marängen med de resterande ingredienserna och spritsa ut i önskad storlek.
    4. Låt stå tills ytan känns torr och sätt därefter in dem i ugnen på 140°C i 45 min.

    Vispad ganache

    1. Kokas upp havremjölk, glykos, socker och agar agar i 3 min
    2. Smält chokladen lite grann i mikron och häll på den kokande blandningen, låt svalna.
    3. Mixa ner grädde med stavmixer.
    4. Låt stå i kyl till nästa dag, vispa upp med visp till önskad konsistens.
    5. Se till att macaronsen står i kyl 2 dagar innan servering, så de får mjukna till.

    Svartvinbärsgelkräm

    1. Mixa samman alla ingredienser.

    Ingredienser

    Hot white

    • 175 g vatten
    • 18 g potatowhip, Sosa
    • 0,8 g xanthan gum, Sosa

    Macaronbotten

    • 246 g florsocker
    • 246 g mandelmjöl
    • 98 g hot white
    • 98 g hot white
    • 246 g socker
    • 62 g vatten

    Vispad ganache

    • 150 g havremjölk
    • 16,8 glykos, Sosa
    • 16,8 socker
    • 1,7 g agar agar, Sosa
    • 425 g Amatika vit 35 %, Valrhona
    • 500 g sojagrädde

    Svartvinbärsgelkräm

    • 200 g svartvinbärspure, Sicoly
    • 50 g florsocker - efter smak
    • 10 g citronjuice
    • 10 g gelcrem cold, Sosa

    Produkter i Macaron med vispad ganache och svartvinbär, VEGANSK

    Werners målsättning är att alltid vara i frontlinjen när det gäller mat och matkultur. Vi har byggt relationer och skapat ett förtroende på marknaden genom att stå för vår affärsidé: ”I nära relation, förser vi gourmeten med kunskap, inspiration och smaker som förhöjer måltidsupplevelsen”